Недеља превенције повреда у саобраћају обележава се сваке године, последње недеље априла, са циљем подизања свести о значају превенције повређивања у саобраћају.

Саобраћајни трауматизам са својим последицама, односно високом стопом смртности, повређивања и инвалидитетом, представља оптерећење целог друштва, а не само система здравствене заштите. Према подацима Светске здравствене организације (СЗО), данас у свету у саобраћајним незгодама смртно страда 1.350.000 људи годишње, а око 50.000.000 бива повређено. При томе, више од половине страдалих особа су пешаци, бициклисти и мотоциклисти.

Према подацима Агенције за безбедност саобраћаја током 2019. године на територији Републике Србије догодило се 35.770 саобраћајних незгода, погинула су 534 лица, док је повређено преко 20.376 лица. Када је реч о безбедности деце у саобраћају, у 2019. години у саобраћајним незгодама погинуло је 10 деце (двоје у својству бициклисте, седморо у својству путника у аутомобилу и једно у својству пешака).

Са јавноздравственог аспекта деца и млади су посебно рањива категорија учесника у саобраћају, јер је у овом узрасту саобраћајни трауматизам водећи узрок смрти и инвалидности. 

Главни узроци саобраћајних несрећа:  

  • Неприлагођена брзина
  • Непоштовање саобраћајних прописа
  • Невезивање сигурносних појасева
  • Употреба алкохола и дрога
  • Некоришћење кациге и друге сигурносне опреме код мотоциклиста
  • Употреба мобилних телефона током вожње

Мере безбедног понашања у саобраћају:

  • Везивање сигурносног појаса за све учеснике у саобраћају и путнике у возилима смањује ризик од тешких повреда за око 40–60%.
  • Употреба дечијих аутоседишта – седишта за бебе, малу децу и старију децу веома су ефикасна у превенцији смртних исхода у својству путника у возилима.  Правилно коришћена аутоседишта смањују стопу смртности приликом судара возила од 71% (одојчад) и 54% (мала деца).
  • Прилагођена брзина кретања –смањење просечне брзине од 5% може да доведе до смањења броја укупних судара за чак 30%.
  • Забрана коришћења мобилних телефона у току вожње – коришћењем мобилног телефона у току вожње смањује се пажња за 50%.
  • Забрана вожње у алкохолисаном стању –вожња у алкохолисаном стању повећава ризик од судара као и вероватноћу смртног исхода или озбиљне повреде. Усвајањем закона који забрањује вожњу у алкохолисаном стању може да се смањи број смртних исхода на путевима за 20%.
  • Приликом вожње бицикла и мотора обавезна је заштитна кацига –кацига смањује ризик од настанка смртног исхода за 40%.
  • Улицу не прелазитиван пешачког прелаза или када је на семафору црвено светло.

У протеклим годинама донесено је више значајних међународних и домаћих закона, прописа и докумената из ове области (Закон о безбедности саобраћаја, Европска повеља о безбедности саобраћаја на путевима, Декада акције за безбедност на путевима 2021–2030), чиме се обезбедило регулисање права и обавеза свих учесника у саобраћају.

Извор података: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/road-traffic-injuries, https://www.abs.gov.rs//analize-i-istrazivanja/statistika-i-analize, http://www.batut.org.rs/index.php?content=2214

 

Оставите одговор